حمله رژیم صهیونیستی به جنوب لبنان یک مقام ارشد نظامی رژیم صهیونیستی: کل غزه را هم نابود کنیم، به پیروزی نخواهیم رسید ۴ عملیات گروهان‌های قدس علیه اشغالگران اسرائیلی در جبالیا بایدن: ترامپ کاملا از تعادل خارج شده است رئیس ستاد ارتش اسرائیل مسئولیت شکست ۷ اکتبر را پذیرفت تیراندازی در آلاباما آمریکا | ۳ نفر کشته و ۱۲ تَن زخمی شدند شهادت ۵۰۰ تن از پزشکان و نیروهای بهداشتی و درمانی در غزه حمله راکتی از غزه به شهر اشغالی سدیروت معاون جدید پارلمانی رئیسی کیست؟ خانواده های اسرای صهیونیست خیابان منتهی به وزارت جنگ را بستند قسام: خانه بمب‌گذاری‌شده را به روی نظامیان فراری دشمن منفجر کردیم پایان کار حسینی در معاونت پارلمانی ریاست جمهوری تاکید رئیس جمهور بر لزوم اطمینان مدیران از رعایت کرامت انسانی امیرعبداللهیان: از گفتگو‌های ایران-عربی عبور کرده‌ایم حمله حزب‌الله با موشک‌های سنگین جدید خود به سرزمین‌های اشغالی (۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۳) «سیدحسن نصرالله» دوشنبه سخنرانی می‌کند (۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۳) بلینکن: اسرائیل برنامه معتبر برای دفاع از غیرنظامیان ندارد قسام در ۲ مرحله «سدیروت» را موشک‌باران کرد (۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۳) انتقاد بولتون از تهدید بایدن مبنی بر توقف ارسال سلاح به اسرائیل واکنش شدید حماس به اظهارات بایدن
سرخط خبرها

لزوم وجود رویکرد ویژه به مشهد از رهگذر نگاه ملی

  • کد خبر: ۹۳۸۷۱
  • ۰۸ دی ۱۴۰۰ - ۱۰:۵۰
لزوم وجود رویکرد ویژه به مشهد از رهگذر نگاه ملی
مشهدی‌ها جایگاه مهمی در ساختار سیاسی کشور دارند و این روزها چهره‌هایی مهم از مشهد سکاندار دستگاه‌های مهم دولتی هستند. امروز از مشهد به‌عنوان یکی از قطب‌های اصلی سیاست در ایران امروز یاد می‌کنند.

به گزارش شهرآرانیوز؛ از میان مردان و زنانی که در رده‌های بالای نظام جای گرفته‌اند، گعده‌های برخی از هم‌استانی‌ها و همشهری‌ها در سمت‌هایی همچون وزارت، ریاست جمهوری، معاون اولی، ریاست قوه قضاییه، ریاست مجلس، عضو شورای نگهبان و مجمع تشخیص مصلحت نظام پر‌رنگ‌تر از باقی استان هاست. در‌این‌میان، با توجه‌به حضور محمدباقر قالیباف در جایگاه ریاست مجلس و سیدابراهیم  رئیسی در مسئولیت ریاست‌جمهوری، استان خراسان رضوی و شهر مشهد به‌طور خاص، نمونه‌ای ویژه و شایسته‌بررسی است؛ چنانچه اکنون دیگر برخی از تحلیلگران سیاسی، بدون اغراق، از مشهد به‌عنوان یکی از قطب‌های اصلی سیاست در ایران امروز یاد می‌کنند.

اما پرسش این است که آیا سیاست‌مدارانی که از مشهد برخاسته‌اند و حال در رأس یکی از قوای کشور یا دیگر سطوح مدیریتی عالی نظام قرار گرفته‌اند، در کارنامه عملکردی‌شان، نگاه ویژه‌ای به این شهر داشته‌اند یا در تصمیم‌گیری و سیاست‌گذاری، نگاه ملی برای آن‌ها اولویت داشته است؟ برای پاسخ به این پرسش، سراغ حمیدرضا ترقی، فعال سیاسی اصولگرا، عضو شورای مرکزی حزب مؤتلفه اسلامی و رئیس جدید خانه احزاب خراسان رضوی رفته‌ایم.

فعالیت ویژه رؤسای جمهور پیشین برای زادگاهشان

ترقی در پاسخ به این پرسش خبرنگار شهرآرا که آیا اساسا در مسئولیت‌هایی نظیر ریاست مجلس یا ریاست‌جمهوری، این امکان وجود دارد که افراد به برخی مسائل، نه ملی بلکه محلی، نگاه کنند، آن هم با اولویت شهری که از آن برخاسته‌اند، گفت: اقتضائات مسئولیت‌هایی نظیر ریاست مجلس یا ریاست‌جمهوری، به‌طور طبیعی ایجاب می‌کند که بر افراد در حوزه سیاست‌گذاری نگاه ملی حاکم باشد و دیگر نمی‌توان به‌سادگی تحت تأثیر نگاه محلی بود یا مبتنی‌بر آن تصمیم‌گیری کرد، اما باز هم این منافی چنین امری نیست.

به‌عنوان مثال در تجربه چهار دهه گذشته، عمده مسئولان اجرایی کشور، حال چه وزیر بودند و چه رئیس‌جمهور، برخی پروژه‌های خاص را در شهر‌هایی که از آن‌ها برخاسته‌اند، مبتنی‌بر نگاه محلی و بخشی، اجرایی و عملیاتی کرده‌اند. در دولت سازندگی، هاشمی‌رفسنجانی امکانات متعددی را در کرمان مهیا کرد و در دولت اصلاحات، رئیس‌جمهور وقت، کارخانه‌جات متعدد کاشی را علی‌رغم بحران آب در اردکان یزد برپا کرد. در دولت‌های آقایان احمدی‌نژاد و روحانی نیز توجه ویژه‌ای از نظر توزیع امکانات به سمنان شد. در‌نتیجه اگرچه در مسئولیت ریاست جمهوری اقتضا این بوده است که افراد نگاه ملی داشته باشند، نگاه محلی و بخشی هم داشته‌اند.

نگاه مسئولان به مشهد ملی باشد، نه محلی

وی در ادامه با اشاره‌به وضعیت خاص و متمایز مشهد نسبت به دیگر شهر‌های کشور، افزود: بااین‌حال، وضعیت مشهد متفاوت از دیگر شهرهاست. مشهد یک شهر محلی نیست که نگاه ملی مسئولان به آن ممکن نباشد یا خلاف ضوابط و معیار‌های ملی باشد. مشهد یک شهر ملی و بین‌المللی است و سالانه ۳۰‌میلیون زائر از استان‌های مختلف کشور به آن سفر می‌کنند. در‌نتیجه، هر پروژه‌ای که در شهر مشهد به بهره‌برداری برسد، مورد استفاده همه مردم کشور قرار می‌گیرد و دیگر یک پروژه ملی است و نه محلی و خاص این شهر و شهروندانش. از قضا اگر مسئولی به شهر مشهد، نگاه محلی و بخشی داشته باشد، این نگاه خلاف واقعیت‌های موجود است.

در‌نتیجه در مورد خاص مشهد، هر مسئولی، چه وزیر، چه رئیس‌جمهور و چه رئیس مجلس، دست بازی دارند برای آنکه پروژه‌های ملی را در این شهر به مرحله اجرا بگذارند و منابع مالی آن را به‌راحتی تأمین کنند تا همه زائران و البته مجاوران از آن‌ها بهره‌مند شوند. بدین‌ترتیب به نظر می‌رسد که این انتظار از مسئولان رده‌بالای کشور برای یک نگاه ویژه به مشهد، یک انتظار کاملا منطقی، بحق، قانونی و منطبق بر منافع ملی است.

نمایندگان خراسان رضوی برای بودجه مشهد دست به کار شوند

این فعال سیاسی اصولگرا در ادامه در پاسخ به این پرسش که آیا در حوزه سیاست‌گذاری و تصمیم‌گیری مسئولان سطوح بالای کشور که از مشهد برخاسته‌اند، نظیر حجت الاسلام  رئیسی و آقای قالیباف، آیا این نگاه ویژه به شهر مشهد و پتانسیل‌های بالقوه آن را دیده‌اید یا نه، گفت: هنوز نشانه خاصی از نگاه ویژه به مشهد توسط مسئولان سطوح بالای کشور ملاحظه نکرده‌ایم. البته دولت در آغاز کار خود است و اقتضای کنونی این است که فرصتی به آن داده شود تا در بودجه سال‌۱۴۰۱ به این مسئله توجه کند. به‌عنوان مثال، در بودجه‌۱۴۰۱ باید به پروژه‌های ملی شهر مشهد یا پروژه‌هایی نظیر قطار شهری توجه ویژه‌ای شود.

در جلسه شورای عالی استان‌ها به این مسئله اشاره کردم که مردم، اماکن مذهبی و زیارتی جهان اسلام را با یکدیگر مقایسه می‌کنند. به نظر می‌رسد که هم نمایندگان استان در مجلس که تعداد قابل ملاحظه‌ای هم هستند، می‌توانند با ارائه طرح با امضای خود، توجه و نگاه ویژه به شهر مشهد را از منظر ملی، قانونمند و عملیاتی کنند و هم رئیس‌جمهور در دولت و رئیس مجلس در جلسات شورای عالی اقتصاد می‌توانند به این مسئله توجه ویژه‌ای داشته باشند تا سرعت بیشتری به روند پیشرفت پروژه‌های ملی شهر مشهد داده شود.

ترقی در پایان نیز در پاسخ به این پرسش که آیا در بودجه ۱۴۰۱، شاهد نگاه ویژه دولت سیزدهم به شهر مشهد بوده‌اید یا نه، گفت: نه متأسفانه، هنوز اتفاق چشم‌گیری در بودجه سال آینده برای شهر مشهد مشاهده نمی‌شود، مگر آنکه در مجلس، تغییراتی در بودجه صورت گیرد و این نقصان برطرف شود.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->